Motor
Motorrijden. Het geeft een enorm gevoel van vrijheid en plezier. De zon op je gezicht, onderweg naar je vakantiebestemming of zo maar een avondritje. Dit gevoel van genieten wordt vergroot zodra je je motor volledig onder controle hebt. Wij nemen je mee in onze passie van het motorrijden.
Je gaat de stap maken en je bent klaar voor een nieuwe levensstijl. We beginnen bij het begin en die eerste les ga je niet meer vergeten. Het lopen naast zo’n machine, en daarna het starten en wegrijden. Alles wordt tot in de puntjes uitgelegd.
Zodra je de bediening onder controle hebt, volgen er praktijkoefeningen die je in het verkeer zult toepassen. De motor begint steeds meer eigen te worden en alle oefeningen ken je. Tijd voor het eerste examen! Via de snelweg naar Enschede om daar je vaardigheden te laten zien bij het CBR.
Geslaagd! Met een fijn gevoel rijd je de kronkelige weg terug.
Nu het laatste gedeelte: verkeersdeelneming. Hier leer je niet om af te slaan, maar om tactisch door het verkeer te komen op een veilige, vlotte manier. Het echte motorrijden zal hier gaan gebeuren. Ook bij dit onderdeel nemen wij de tijd om ruimschoots aan de CBR eis te voldoen.
‘’Sommige mensen willen een motorrijbewijs, anderen willen leren motorrijden.’’ Wij gaan voor dat laatste. Ben je overtuigd? Meld je dan gauw aan.
Op weg naar het AvD examen kunnen video-opnames worden gemaakt van de les. Deze beelden kunnen na de les bekeken en besproken worden.
MOTORRIJDEN LEER JE VAN MOTORRIJDERS!
Extra informatie:
Soorten motorrijbewijzen
Code 80 op het A Rijbewijs
LOCATIE
Daltonstraat 10g Rijssen
Houd je lessen over? Dan krijg je deze volledig terugbetaald!
De CBR-producten zijn exclusief kosten rijschool.
In de rijschoolapp kun je zelf je pakket kiezen. In deze app kun je ook zelf kiezen of je in termijnen of in een keer wilt betalen.
Prijswijzigingen zijn onder voorbehoud. Tariefwijzigingen van het CBR worden doorberekend.
De 12 oefeningen.
1. ACHTERUIT PARKEREN
Het eerste cluster bestaat uit de oefening achteruit parkeren.
In deze verplichte oefening loop je aan de rechterzijde van de rijbaan met de motor aan de hand. Daarna parkeer je de motor achteruit in een denkbeeldig parkeervak en zet je de motor op de standaard. Vervolgens haal je de motor weer van de standaard en loop je naar rechts het parkeervak uit.
2. LANGZAME SLALOM
De verplichte oefening in het tweede cluster is de langzame slalom.
Er geldt geen richtlijn voor de snelheid. Gezien de geringe afstand tussen de pylonen ligt een stapvoets tempo voor de hand. Het gebruik van een slippende koppeling is bij deze oefening verplicht. Van belang is verder de combinatie van juiste bediening, langzaam rijden en het behouden van de balans. Dit alles doe je natuurlijk zonder de pylonen aan te raken!
3. WEGRIJDEN UIT PARKEERVAK
Bij deze oefening rijd je vanuit stilstand uit een parkeervak weg. Je maakt een haakse bocht en rijdt enkele meters rechtuit. De rijbaanbreedte is drie meter. Het belangrijkste van deze oefening is dat je gecontroleerd een scherpe bocht weet te maken, direct na het wegrijden. De examinator geeft aan in welke richting je moet wegrijden
4. DENKBEELDIGE ACHT
Met deze oefening laat je zien dat je een complete (denkbeeldige) acht kunt rijden in een rechthoekig kader. Je rijdt met trekkende motor en houdt daarbij een gelijkmatige snelheid aan. Je mag naast je voetrem eventueel ook een slippende koppeling gebruiken.
5. STAPVOETS RIJDEN
Hier is het de bedoeling dat je naast de lopende examinator blijft rijden over een afstand van twintig meter. Er wordt gelet op snelheid, balans en een juiste bediening van de motor. Je maakt gebruik van een slippende koppeling. Je voetrem mag je bij deze keuzeoefening ook gebruiken, maar je houdt je voeten tijdens het rijden op de voetsteunen. Voor het aangegeven richtpunt kom je tot stilstand, je mag daarbij de voorrem gebruiken.
6. HALVE DRAAI
Als de examinator voor deze oefening kiest, dan rijd je met licht trekkende motor op een denkbeeldige rijbaan. Na de tweede pylon maak je in één vloeiende beweging een halve draai naar links of rechts. Je blijft bij de halve draai binnen de aangegeven pylonen. Dit is een gemarkeerd vlak van vier bij zes meter. Je rijdt dan terug naar het startpunt. Het gebruik van de voetrem en een slippende koppeling is toegestaan.
7. UITWIJK OEFENING
Cluster drie bestaat uit drie oefeningen, waarvan de uitwijkoefening verplicht is.
Bij de uitwijkoefening kom je met vijftig kilometer per uur aanrijden door de poort. Vijftien meter na de poort moet je vóór een denkbeeldig muurtje van pylonen naar links uitwijken. Daarna keer je weer terug naar de eigen weghelft.
8. SNELLE SLALOM
Bij de snelle slalom zijn zes pylonen opgesteld. Deze slalom neem je bij een snelheid van minstens dertig kilometer per uur met trekkende motor. Belangrijk is dat het vloeiend en gelijkmatig gebeurt en dat je vanuit de heupen stuurt.
9. VERTRAGINGSOEFENING
Bij deze oefening trek je vanuit stilstand op om snel te komen tot een snelheid van vijftig kilometer per uur.
Je rijdt dan in tenminste de derde versnelling. Na het tweede poortje rem je af tot 30 kilometer per uur en schakel je minimaal één versnelling terug. Daarna rijd je met deze snelheid een slalom om drie pylonen die acht meter uit elkaar staan.
10. NOODSTOP
In het vierde cluster is de noodstop de verplichte oefening.
Je rijdt minimaal vijftig kilometer per uur. Na het poortje draai je het gas dicht, ontkoppel je direct en rem je maximaal om zo snel mogelijk tot stilstand te komen. Natuurlijk verlies je de controle over de motor niet.
11. PRECISIESTOP
Bij de precisiestop gaat het erom dat je vlak voor het tweede poortje stilstaat. Je rijdt eerst vijftig kilometer per uur en remt beheerst als je het eerste poortje van twee pylonen passeert. Daarna moet je de motor zeventien meter verderop tot stilstand brengen. Belangrijk is dat je gelijkmatig remt gedurende de zeventien meter, zonder dat grote correcties in remkracht nodig zijn. Vlak voor je stilstaat, schakel je terug naar de eerste versnelling.
12. STOPPROEF
Naast de precisiestop kan de examinator ook nog kiezen voor de stopproef als keuzeoefening. Het doel van deze oefening is dat je technisch goed en fors remt met een korte remweg. Je rijdt eerst vijftig kilometer per uur en draait bij het poortje het gas dicht, remt direct met beide remmen en ontkoppelt. Je schakelt kort voordat je stilstaat terug naar de eerste versnelling. Dit was de laatste oefening van de fase voertuigbeheersing